Ungecoach/Teenage-coach

Teenageårene kan for mange opleves som en hård og krævende tid – både for forældre og den unge selv. Der dukker ofte nye attituder op, humørsvingninger, umotiverede vredesudbrud og mange konflikter. Det er en stærkt identitetssøgende tid, hvor de unges opmærksomhed og bevidsthed udvides, og pludselig bliver det meget vigtigt for dem, hvad andre tænker om dem; Er jeg pæn nok?, klog nok?, sej nok?, interessant nok?, sjov nok? osv. 

Det kan indimellem være svært at tale med sin teenager om disse ting, og ofte lukker vores teenagere os også helt ude i længere perioder, fordi de helst vil klare tingene selv, selvom de har svært ved det. Her kan en ungecoach være en oplagt mulighed for at få løbende sparring. Som forældre kan det også være rart at vide, at der er råd, vejledning og støtte til ens teenager, hvis man ikke selv har mulighed , ikke får lov til at blive lukket ind, ikke har tid eller overskud til selv at håndtere de løbende udfordringer, det kan opstå.

Kontakt sofusHuset, hvis du tænker, at en ungecoach kunne være en støtte for dit barn. Ring på tlf. 70-70 50 65 eller skriv til info@sofushuset.dk  

Har du spørgsmål eller ønsker du at bestille en tid?

Så er du meget velkommen til at ringe til SofusHuset

Hvordan fungerer et ungecoach-forløb?
Det korte svar er, at det kan sammensættes helt efter behov. Nogle unge og teenagere følger jeg gennem mange år – helt til de forlader skolen og videre gennem gymnasie eller ungdomsuddannelse. Andre kommer løbende eller glimtvis, når der opstår et problem. Så får de en session eller to (eller mere) alt efter, hvad der er behov for. Andre foretrækker stabile ungecoach-forløb, hvor de kommer fast hver uge, hver 14. dag eller hver måned. Pointen er, at en ungecoach er til stede gennem en svær perioder i livet – eller i de perioder, hvor den unge føler, der er et behov. Ungecoachen kan her yde løbende støtte, sparring og vejledning til de svære ting i livet, efterhånden som de opstår. Dette kan være en støtte for både den unge og forældrene.

En, der altid kender mig og ved, hvem jeg er
Mange unge giver selv udtryk for, at noget af det, der er dejligt ved en ungecoach er, at det er utrolig dejligt at have en, der kender dem, og deres historie. En der kender til deres familieforhold og oplevelser, så det er utrolig let blot at kunne sætte sig ned og fortælle, hvad der lige er sket og gå direkte til de ting, der er svære – uden at skulle starte helt forfra med at forklare alting, når man kommer. Som ungecoach vil jeg komme til at kende dit barn bedre og bedre for hver gang. Jeg vil kende dit barns personlighed, historie og behov, og derfor er det let for dit barn at komme igen, uden som sagt at skulle starte forfra hver gang – også selvom, der går lang tid i mellem. Der er ingen krav til, hvor meget man skal komme eller hvor tit. Dvs. dit barn kommer præcis, når behovet er der, hverken mere eller mindre – også selvom, der kan gå måneder og endda år imellem.

Det er en stor gave på denne måde at kunne få lov til at følge et barn på sidelinien gennem mange år, og vi skaber altid nære bånd, der også kan være en stor og tryg støtte for dit barn.

Ud i naturen
Indimellem flytter vi sessionerne udenfor, hvis vejret er godt. Det kan være fantastisk at tale sammen, mens man går ved skov og strand. Både klinikken i Århus samt klinikken på Djursland ligger tæt på skov og/eller strand. Køreturen tager kun få minutteer og er i sig selv hyggelig og samtalefremmende.

Eksempler på, hvad en ungecoach kan hjælpe med?
Det er store spørgsmål, der dukker op i teenagehjernen, og nedenfor kan du se en oversigt over de mest typiske udfordringer og spørgsmål, som erfaring viser, at de unge har brug for hjælp til i et ungecoach-forløb, og hvor flere af dem kan være svære at dele med mor og far:

  • Hvem er jeg?
  • Hvad vil jeg? (dette kan også indeholde snakke om fremtid, studie og interesser. Bemærk dog, at jeg ikke er studievejleder. Men jeg har samtaler med de unge, der kan være med til at kvalificere deres valg, hjælpe dem med at finde deres styrke- og interesseområder og vejlede dem i processen og gøre dem mere bevidste om, hvad de er glade for, gode til, og hvad der er gode krittererier at vælge ud fra, og hvad der ikke er)
  • Hvad er jeg god til?
  • Synes jeg om mig selv – synes de andre om mig (hvorfor/hvorfor ikke)? (i disse samtaler er der meget fokus på, at løfte selvværd og selvfølelse)
  • Alle andre går i sort tøj og får piercinger (eller lignende – det er blot et eksempel). Jeg gør det samme for at høre til – kan jeg gøre noget andet uden at være udenfor og blive ensom? (se nedenfor en særlig bemærkning til dette emne)
  • Hvad kan jeg li, ikke li?
  • Jeg kan ikke li min krop, hvad gør jeg? (her er der fokus på at hjælpe den unge med at løfte både sit fysiske selvværd samt støtte den indre følelse af at være god nok)
  • Hvilke ting giver mening for mig, og hvad gør ikke? (dette handler meget om at hjælpe den unge med at finde ud af, hvad den unge SELV synes er vigtigt og i mindre grad følge, hvad andre synes – at hjælpe den unge til at finde sit eget ståsted i forhold til holdninger og meninger)
  • Hvad gør jeg ifht. drenge/piger, hvis jeg er interesseret i en?
  • Hvordan sætter jeg gode, sunde grænser for mig selv – både i fht. venner/kærester etc.?
  • Kan andre godt li’ mig, hvis jeg siger nej og sætter grænser for mig selv?
  • Er det ok at sige nej til en dreng/pige?
  • Jeg føler mig ikke klar til at være kæreste med nogen, men alle andre i min klasse er – er der noget galt med mig?
  • Jeg er sur på min mor/far/søskende, hvad gør jeg?
  • Jeg har mistet min bedste ven/veninde – hvad gør jeg?
  • Jeg føler mig ensom/udenfor – hvad gør jeg?
  • Jeg tør ikke spørge de andre, om jeg må være med – hvad gør jeg?
  • Jeg bruger al min energi henne i skolen på at få de andre til godt at kunne li’ mig, så jeg er helt udmattet, når jeg kommer hjem – hvad gør jeg?
  • Synes de andre, jeg er en kylling, hvis jeg siger nej til alkohol, cigaretter, stoffer etc.?
  • Hvordan siger man nej til alkohol, cigaretter, stoffer uden at tabe ansigt, ”street credit”/respekt?
  • Hvordan håndterer jeg gruppepres?
  • Jeg har gjort noget, jeg ikke skulle, hvad gør jeg?
  • Andre ting..

En særlig uddybning af ovenstående vedr. valg af tøj og tøjstil

Et særligt felt, som ofte dukker op er spørgsmålet om tøj og tøjstil. Mange forældre er her frustrerede, fordi de ikke kan få hul igennem og føler, de har mistet grebet om deres børn på dette område. De er bekymrede for den måde, deres børn klæder sig på. Udfordrende, hård, ligegyldig eller andet. Her kan det være en stor hjælp, at en ungecoach kan få foden indenfor døren og give vejledning til dit barn.
Ofte kan de unge have god brug for sparring, hvis de f.eks. har kastet sig ud i hårdere eller mere provokerende tøj-, smykkestile, piercinger og/eller afvigende stilarter i øvrigt, der kan risikere at skabe uhensigtsmæssig opmærksomhed eller reaktioner fra omgivelserne mod dem, som de ikke er parat til eller kan styre. Her oplever jeg som ungecoach, at det kan være en stor lettelse for forældre at vide, at der er nogen, der kan nå ind til deres børn og støtte og vejlede dem, hvis ikke de unge giver forældrene lov.

Fællesskabet og tilhørsforhold er ofte det vigtigste for de unge
De stor del af de unges fokus ligger ofte på at finde fællesskaber, der gør dem trygge og får dem til at føle sig som en del af dette fællesskab, og sjældent er de opmærksomme på konsekvenserne omkring, hvad der kan følge med de forskellige valg.

Som far og mor vil man bare gerne ha’, at ens barn trives og har det godt, men det er svært at hjælpe, hvis man bliver lukket ude af en vred, egenrådig, vrangvillig eller beslutsom teenager. Her kan en ungecoach være en god løsning.

Ring til Christina Mellerup i SofusHuset og hør mere på tlf. 70-70 50 65 eller skriv til info@sofushuset.dk.

Bemærk:
En ungecoach kan også hjælpe med at forbedre kommunikationen mellem ”barn” og forældre. Ring eller skriv for at høre mere.

Læs også

Bliv kontaktet